Frida Kahlo – látványos összművészeti produkció Kecskeméten



Frida Kahlo különleges művészetét sokan ismerik és kedvelik. Ha esetleg ismeretlenül cseng a név, akkor csak kattints a linkre, nézd meg a képeket majd konstatáld a felismerést, hogy bizony ezeket már láttad valahol. 🙂

Egy kis Frida...

Frida Kahlo Mexikó legismertebb, és egyúttal a világ egyik legnépszerűbb női festőművésze. Művei túlélték, meghaladták korát, egyéni látásmódja a mai napig inspirálóan hat más művészeti ágak képviselőire is. Egykori otthona ma már múzeum, kedvelt turistalátványosság, karakteres önarcképeinek és festményeinek jellegzetes világa nem csupán a művészetek, de a divat, a design és a film területén is visszaköszön. Ez a sokoldalúság uralkodik a művészeti ágak és műfajok határvonalain átívelő, azokat harmonikus egységgé olvasztó produkcióban, amelynek célja bemutatni a művészt, a rendíthetetlen embert, a nőt, aki tragikus élete ellenére beteljesítette sorsát, és megküzdött élete minden pillanatáért.

Frida a színpadon...

A Duda Éva Társulat és a Budapesti Operettszínház közös produkciója a próza, a zene, a tánc és a videóanimáció egyedi hatásával idézi meg Frida Kahlo életét.
Az összművészeti produkcióban a színház, az élőzene, a kortárs tánc és a videóművészet hatásos elegyével idézzük meg Frida Kahlo különös sorsát és világát. Szertelenség és kicsapongás, lesújtó tragédiák, egy életre szóló szerelem és persze a meghökkentő festmények magával ragadó története ez. A kora XX. századi Mexikóváros, Detroit, New York és Párizs forgatagában járunk, ahol a technika, a művészet és a világnézet is forradalmi.

A kulisszák mögött...

A darab rendezőjét és koreográfusát, Duda Évát - Harangozó Gyula-díjas táncművész - kérdeztük az előadásról.

Hogyan jött az ötlet, hogy Frida Kahloról egy kortárs, összművészeti produkciót hozzatok létre?

- Frida Kahlo lenyűgöző, megrázó, megdöbbentő és egyben csodálatos! Természetesen még számos jelzővel illethetjük. A múlt század egyik legizgalmasabb alakja óriási hatással van szinte az összes művészeti ágra mind a mai napig. Rendkívüli szerelmi élete, kendőzetlen őszintesége, forradalmi eszméi, a balesetének következményei és festői munkájának gazdagsága rendkívüli lehetőséget kínáltak számunkra egy teljesen új színházi mű létrehozásához. Olyan összművészeti előadást hoztunk létre, melyben a zene, a tánc, a próza, és a videóművészet egymás mellett, egyenlő hangsúllyal jelenik meg.

Milyen szempontok alapján választottátok ki a szereplőket?

- Fontos volt nem csak a külsődleges, alkati hasonlóságokra figyelni, de a tánc és énektudás, a színészi bátorság is elsődleges szempontok voltak. Alkotóként olyan emberekkel szeretek együtt dolgozni akik értik és szeretik a humort, de közben baromi keményen tudnak dolgozni és szívesen lemerülnek a felszín alá.

A bemutató óta voltak-e módosítások, változtatások a darabban?

-Mindig vannak kisebb finomítások, javítások, az előadást folyamatosan alakítjuk, de nagyobb változtatást nem tettünk. Minden az arányokon és az apróságokon múlik, egy pontos mondatbeli hangsúly, egy kidolgozott mozdulat, vagy éppen a zenekar ereje. De a legfontosabb a felszabadult játékkedv.

Mikor és hol?

2018. május 8-án, 19.00-kor a Hírös Agórában.
Facebook esemény: Frida
Jegyek: 6 200 Ft (online is válthatóak vagy a Hírös Agóra jegypénztárában)

Mit mondanak mások?

Maul Ágnes kritikája a revizoronline.com-ról:
Frida egyszer csak felénk fordul, és arcán cinikus félmosollyal provokálni kezd. Élcelődik saját utolsó befejezett festményén, mondván, nézzük csak meg mi, a magunkat műértőnek gondoló utókor, hogy mi is van rajta: dinnyék... Ezért vagyunk úgy oda?
Duda Éva nemcsak vizuálisan, de a cselekmény szintjén is kerülni akarta a közhelyeket, ahogy főszereplője szájába is adja, nem akar például leszbikus kapcsolatokról, Josephine Bakerről, Trockijról, kommunizmusról beszélni - de a szabadkozás erejéig persze mégis beszél.
szinhazikritikak.blog.hu:
Duda Éva rendezése egyedi látásmódú, értem ezalatt, hogy nem a megszokott „operettes” rendezés látható a színpadon. Nagy hangsúlyt fektet a táncbetétekre, de ez, egy főfoglalkozását tekintve koreográfustól nem is meglepő. A Duda Éva Társulat művészei a kortárs tánc jellegzetes képviselői, a látványt a koreográfia tökéletesen kiegészíti, még úgyis, hogy a második felvonásban úgy éreztem, ez megint csak háttérbe szorul, holott elsősorban táncszínházi előadást várna a néző. Dinyés Dániel zenéje jól illeszkedik a történet vonalához: pezsgő, latin ritmusokat kapunk az elején, szívszorító dallamokat a szólókban, majd ahogy haladunk előre térben és időben, úgy változik a stílus: van itt charleston, jazz, revü, minden, amit egy musical elbír még. Mindák Gergő díszletei letisztultak, kiválóan funkcionálnak, és persze nem kis munkát adnak a szereplőknek, amikor egy-egy jelenetváltás során a mozgatható díszletfalakkal kell új teret nyitni. Ehhez az önmagában is egyszerű, de nagyszerű elemekhez jön hozzá Karcis Gábor vetítése, így Frida legismertebb festményeit is megismerhetjük.

A szereposztás...

Frida - Gubik Petra
Diego - Szabó P. Szilveszter
Dieguito - Molnár Áron
Mamma - Papadimitriu Athina
Pappa - Kálid Artúr

valamint Egyed Bea, Gaál Júlia, Nagy Viktória, Vitárius Orsolya, Rusu Andor, Darabont Áron, Újvári Milán, Keresztes Patrik, a Duda Éva Társulat táncművészei


google  twitter  tumblr  facebook